onverklaarbaar moe

Ongeveer 3 jaar geleden in Maart was ik zo ontzettend moe en ik begreep maar niet waarom. 

Ik at gezond, deed genoeg aan sport, was met mijn Retreat business bezig in Spanje en nam voldoende rust en de zon scheen volop

Ik deed wat je moet doen om je fit te laten voelen maar in plaats daarvan had ik hele vermoeide ogen en het leek alsof mijn wangen slap hingen, schouders slap, alles slap en mijn gezicht was bleek. Ik sleepte mezelf door de gezellige pittoreske straatjes van oude dorpjes. Als ik terugkijk naar de foto’s van toen was ik niet het op en top voorbeeld van fitheid. Eenmaal terug in NL ging ik maar naar de dokter.

Ze zei dat ik een tekort had aan vitamine D. Tot die tijd had ik me nog nooit bezig gehouden met Vitamine D want ik kwam veel buiten en at groenten en fruit. Blijkbaar is het met deze vitamine zo dat je die niet makkelijk uit voeding haalt. En dat je die dus bij moet slikken vooral als je ouder wordt.

Ik kreeg een Vitamine D booster voorgeschreven en voelde me binnen een paar dagen weer top. Sindsdien ben ik me ervan bewust hoe belangrijk sommige vitaminen zijn. Houd je wel goed aan de hoeveelheden want een teveel aan vitaminen nooit goed voor je lichaam.

Ik heb even onder elkaar gezet wat de symptomen zijn van Vitamine D tekort

De symptomen kunnen per persoon verschillen:

  • diepe vermoeidheid en lusteloosheid
  • angstaanvallen
  • spierpijn
  • pijn aan de gewrichten 
  • bloedend tandvlees
  • zwakkere botten en grotere kans op botbreuken

Alleen je huisarts kan  via een bloedtest vaststellen of je echt een tekort aan vitamine D hebt dus neem contact op als het nodig is.

Hoe zorg je dat je voldoende vitamine D binnenkrijgt?

Vitamine D komt ook voor in je voeding. 

  • Vooral vette vis (zoals zalm, haring en makreel) is rijk aan vitamine D. 
  • Eieren bevatten redelijk wat vitamine D 
  • Dus als je gezond en gevarieerd eet haal je ongeveer een derde deel daaruit, 
  • De rest maakt je lichaam zelf aan, door zonlicht dat op je huid schijnt.

Waar is vitamine D goed voor?

  • je spieren
  • je botten
  • je tanden
  • je weerstand
  • De werking van je nieren 
  • De werking van je schildklier
  • Je bloed
Kortom: Eet gezond en kom minimaal een uur per dag buiten.

 Gezondere leefstijl

Ben je vaak moe en ben je toe aan een gezondere leefstijl? Maak een afspraak met mij, dan gaan we samen aan de slag. Stuur  een mailtje waar je mijn hulp voor wilt: contact@michelehecker.nl

 

Pin It on Pinterest