niet blij en niet fit

Je bent tevreden met je lichaam, je hebt je ideale gewicht en je vind dat je een gezonde levensstijl hebt maar toch… je voelt je gewoon niet blij en niet fit. Sterker nog je voelt je moe. Hoe kan dat?!

Oorzaken

Er kunnen meerdere oorzaken hiervoor zijn, ik zet er een paar voor je op een rijtje:

  • Je eet te eenzijdig.
    Kijk eens wat je per dag eet. Wissel je voldoende af? Of eet je elke dag hetzelfde ontbijt en lunch en varieer je alleen met je avondeten? Een paar weken heel gevarieerd eten kan helpen je vermoeidheid verminderen.
  • Geen goede nachtrust
    Wordt je vaak wakker ‘s nachts door bijvoorbeeld, piekeren, zweten of andere ongemakken. Een goede nachtrust is natuurlijk belangrijk maar dat lukt lang niet altijd.
    Dit zijn een paar tips om uit te proberen:
    – Houd je  slaapkamer koeler dan je gewoonlijk. 
    – Slaap in je blootje of in een wijde broek en shirt. Iets dat niet knelt of ongemakkelijk zit.
    – Zorg ervoor dat je kamer echt donker is.
    – Ga elke avond  op hetzelfde tijdstip naar bed en zet je wekker elke ochtend op hetzelfde tijdstip, ook in het weekend.
    – Lees een boek wat je gedachten rust geeft.
    – Doe een rustgevende muziek aan die je gedachten rust geven.
  •  Te weinig vocht
    Dorst is het gevoel dat  je lichaam zeg, ‘je moet drinken’. Maar vaak ben je dan al laat.  Je lichaam moet harder werken om te presteren, wat kan leiden tot vermoeidheid. Te weinig drinken kan ook misselijkheid en concentratieproblemen veroorzaken. Met voldoende drinken bedoel ik natuurlijk water. Geen koud water maar een normale temperatuur. Laat alle soorten frisdrank staan. Daar krijg je alleen maar meer vermoeidheidsklachten van.
  • Te weinig Vitamine D
    Veel vrouwen hebben last van vermoeidheid door Vitamine D tekort. Lees in de blog ‘moe door vitamine D tekort’ wat je kunt doen.  Een tekort aan vitamine D kan je botsterkte verzwakken en het kan leiden tot vermoeidheidsklachten en futloosheid.
  • Je schildklier
    Je schildklier regelt de stofwisseling door hormonen aan te maken. Als hij te traag werkt produceert hij dus te weinig hormonen. Door een trage schildklier ben je sneller moe en voel je je sloom. Door middel van een bloedonderzoek weet je of je een trage schildklier hebt. Volgens de dokter kunnen medicijnen het tekort aan schildklierhormonen aanvullen.

    Ik heb een ‘luie’ schildklier (niet te verwarren met ‘trage’ schildklier) volgens mijn dokter. Ze zegt dat ik daar niets aan kan doen. In tegenstelling tot een trage schildklier zijn hier geen medicijnen voor. Maar ik merk dat als ik gezond eet, goed slaap, geen stress heb, elke dag beweeg ik me heel goed voel. Je kunt er dus wel wat aan doen om je fitter te voelen.

    Een gezondere leefstijl

    Wil jij weten hoe je stap voor stap met een gezondere leefstijl kunt beginnen? Neem contact met mij op en dan gaan we samen aan de slag.

Pin It on Pinterest